top of page

כשקושי חברתי מתחיל להגדיר ילד

  • Writer: גלית שטיין
    גלית שטיין
  • 2 days ago
  • 3 min read

קושי חברתי בילדות עלול, בלי כוונה, להפוך להגדרה שמלווה ילד לאורך זמן.

בפוסט זה אני מציעה מבט אחר על הדרך שבה הורים יכולים לפגוש את הקושי בלי להפוך אותו לזהות.

ילד עומד בחצר בית ספר, מצולם מהצד, עם תגית שם על החולצה וילדים אחרים מטושטשים ברקע

הילד נכנס הביתה, מניח את התיק בפינה, והשקט שלו חזק יותר מכל סיפור.

כששואלים איך היה, התשובה קצרה.

“בסדר”.

ואז, לפעמים הרבה יותר מאוחר, יוצא משפט אחד:

“הם לא רצו לשחק איתי”.


המשפט הזה נוחת אצל הורים במקום רגיש.

יש בו כאב, חוסר אונים, ורצון עמוק לעשות משהו – עכשיו.

להגן, לתקן, ללמד, להתערב.


אבל דווקא כאן מתחיל אחד האתגרים ההוריים הגדולים ביותר:

איך לעזור לילד עם קושי חברתי, בלי לגרום לו להרגיש שמשהו בו לא בסדר.


קושי חברתי הוא חוויה – לא תכונה


הרבה הורים מדברים על ילדיהם במונחים של תכונות:

“הוא ביישן”, “קשה לו חברתית”, “היא לא מסתדרת”.


אבל לילדים, קושי חברתי הוא לא הגדרה.

הוא חוויה שמתרחשת בסיטואציות מסוימות, עם אנשים מסוימים, בזמנים מסוימים.


כשאנחנו ממהרים למסגר את הקושי כזהות,

הילד לומד להסתכל על עצמו דרך עדשה מצמצמת:

אני זה שלא מצליח.

אני זה שקשה לו.

והכאב החברתי מתרחב – לא רק מול חברים, אלא גם בפנים.


הרגע שבו הרצון לעזור הופך ללחץ סמוי


אחרי משפט כמו “לא שיחקו איתי”, הרבה הורים עושים בדיוק את מה שמצופה מהם:

שואלים, מתעניינים, מנסים להבין מה קרה.


אבל לפעמים, בלי לשים לב, השאלות הופכות לחקירה.

מי היה שם?

מה אמרת?

למה לא הלכת למישהו אחר?

אולי היית צריך לנסות אחרת?


הילד לא תמיד יודע לענות.

ולפעמים הוא שומע מתחת לשאלות מסר אחד שקט:

יש כאן משהו שצריך לתקן.


גם כשהכוונה טובה,

החוויה יכולה להיות מכבידה, אפילו מביכה.



ילדים לא תמיד רוצים פתרון – הם רוצים שלא ייבהלו מהם


יש פער גדול בין מה שהורה מרגיש שצריך לעשות,

לבין מה שילד צריך באותו רגע.

הורה רוצה תנועה קדימה.

ילד, ברגע של פגיעה חברתית, צריך קודם קרקע יציבה.


הרבה ילדים לא מחפשים עצות,

ולא רוצים תרגול של “מה להגיד בפעם הבאה”.

הם רוצים לדעת שהקושי שלהם לא מלחיץ את המבוגרים סביבם.

כשמבוגר נבהל,

הילד לומד שהקושי שלו גדול מדי למערכת.

וכשהמבוגר נשאר רגוע,

הילד יכול להתחיל לעבד את החוויה בקצב שלו.


דוגמה יומיומית – מה קורה אחרי “לא הזמינו אותי”


נניח שילד חוזר מבית הספר ומספר שלא הוזמן למסיבה.

הכאב ברור, והלב ההורי מיד מחפש דרך לרכך.


תגובה נפוצה היא ניסיון לפצות:

להציע פעילות אחרת, להסביר שזה לא אישי, אולי אפילו להתערב מול ההורים האחרים.


תגובה אחרת, שקטה יותר, יכולה להישמע כך:

“זה באמת יכול להיות מאוד פוגע. אני כאן איתך”.


בלי למהר להסביר.

בלי לשנות נושא.

בלי להקטין.


המשפט הזה לא פותר את הקושי,

אבל הוא מונע ממנו להפוך לבדידות.


למה לא כל קושי חברתי צריך תיקון


יש מצבים שבהם ילדים זקוקים לליווי פעיל,

אבל יש גם מצבים שבהם עצם ההתערבות משדרת חוסר אמון.


ילדים לומדים יחסים דרך ניסיון.

דרך הצלחות קטנות, וגם דרך אכזבות.

וכשאנחנו ממהרים לטפל, להסביר או לתקן כל קושי,

הם עלולים ללמוד שהם לא מסוגלים לבד.


ההבחנה החשובה היא בין:

קושי מתמשך שמציף את הילד שוב ושוב

לבין חוויה חברתית כואבת אך חולפת



לא כל רגע לא נעים דורש התערבות.

חלקם דורשים ליווי שקט בלבד.



איך נראה ליווי הורי שמחזק ולא מגדיר


ליווי תומך בקשיים חברתיים כולל כמה עקרונות פשוטים, אך עמוקים:


  • הקשבה בלי מיהור לפתרון

  • אמון ביכולת של הילד להתמודד בקצב שלו

  • הימנעות מהדבקת תוויות

  • נוכחות רגשית גם כשאין תשובה

  • ובעיקר – מסר עקבי: הקושי שלך לא אומר עליך מי אתה.



לפי גיל – איך זה נשמע אחרת


גילאי 3–5:

לפעמים ילדים לא מצרפים, וזה יכול להעליב. אני איתך.


גילאי 6–8:

“זה באמת לא נעים כשלא מצרפים אותך. רוצה לספר לי עוד, או שנשב רגע יחד?”


גילאי 9–11:

“זה נשמע כמו חוויה מורכבת. אני סומכת עליך שנמצא יחד מה מתאים לך”.


לא כדי ללמד מה להגיד, אלא כדי להחזיק מרחב.


מה קורה כשלא ממהרים להגדיר


כשילד חווה קושי חברתי בתוך קשר בטוח,

בלי לחץ, בלי תיוג, בלי פתרונות מהירים,

הוא לומד משהו עמוק:

שהוא יכול להיות אהוב גם כשקשה לו.

שהוא לא צריך להסתדר כל הזמן.

ושהקשר עם ההורה לא מותנה בהצלחה חברתית.

והידיעה הזו, יותר מכל טיפ,

היא הבסיס ליכולת חברתית שמתפתחת לאורך זמן.


לסיכום


קשיים חברתיים הם חלק בלתי נפרד מהילדות.

השאלה אינה אם הם יופיעו,

אלא איך הילד ילמד לפגוש אותם.


כשהורה מצליח להיות נוכח בלי להיבהל,

לתמוך בלי לתקן,

ולראות את הילד מעבר לקושי,

החוויה החברתית מפסיקה להיות איום –

והופכת לחלק מתהליך גדילה אנושי.


אם תבחרו דבר אחד לקחת מהמאמר הזה,

זה זה:

לא כל קושי צריך פתרון,

אבל כל קושי צריך מבוגר שלא נבהל ממנו.





 
 
 

Comments


bottom of page